یکی از متداول‌ترین سوالاتی که فیزیوتراپیست‌ها و پزشکان متخصص بدون توجه به هیچ موضوع دیگری دریافت می‌کنند این است، مدت زمان بهبود شکستگی مچ پا چقدر است؟ و پاسخ کوتاه این سوال که تقریبا همیشه جواب داده می‌شود: بستگی دارد است.

دوره بهبودی برای هر بیمار با توجه به نوع، محل و طبقه بندی شکستگی متفاوت است و هر طرح درمانی و پیشرفتی باید مطابق با سطح عملکرد قبلی و اهداف شخصی فرد بیمار تعیین شود. به طور مثال، مواردی مانند چندین محل شکستگی یا چند استخوان درگیر باعث افزایش مدت زمان بهبودی می‌شود.

بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که مدت زمان بهبودی شکستگی مچ پای شما چقدر است، همه این‌ها به آسیب دیدگی مچ پا و تلاش‌های انجام شده در حین بهبودی جراحی شکستگی مچ پا بستگی دارد.

در این مقاله قصد داریم به تشریح تشخیص اولیه شکستگی مچ پا، اهداف فیزیوتراپی و مزایای شرکت در جلسات منظم فیزیوتراپی پس از تشخیص شکستگی مچ پا بپردازیم. با ما همراه باشید.

آیا با مچ پای شکسته می‌توان راه رفت؟

نه، شکستگی مچ پا نیز مانند هر آسیب دیگری بهتر است مورد فشار وزن بدن قرار نگیرد. در اوایل آسیب دیدگی، اکثر بیماران به منظور محافظت از شکستگی اخیر و محل شکستگی در برابر ایجاد پینه استخوانی، وزنی را روی پای شکسته قرار نمی‌دهند.

متخصص ارتوپد معمولا به بیماران خود توصیه می‌کند که برای جلوگیری از حرکت یا جابجایی محل شکستگی و بهبود سریع تر مدت زمان بهبود شکستگی مچ پا، هیچگونه وزنی روی آن قرار ندهند. در مواردی که شکستگی ثابت می‌ماند و هیچگونه حرکتی ندارد، می‌توان از جراحی شکستگی مچ پا به منظور تراز کردن مجدد شکستگی جلوگیری کرد.

محدودیت‌های تحمل وزن نیز به محل و ماهیت شکستگی بستگی دارد و پیشرفت‌های تحمل وزن معمولا توسط پزشکی که مستقیما از شکستگی مچ پا مراقبت و بر آن نظارت دارد، تعیین می‌شود.

پیشرفت‌ها معمولا با زمان بهبودی بافت نرم، عضله‌ها، رباط‌ها، تاندون‌ها و شکستگی استخوان همسو هستند و به کندی پیشرفت می‌کنند.

چه مدت باید از انجام فعالیت دور ماند؟

شکستگی مچ پا می‌تواند موجب سختی و دشواری در انجام فعالیت‌های روزانه شود، اما مهم است که از دستورات پزشک متخصص خود پیروی کرده و تنها فعالیت‌هایی که اجازه انجام آن‌ها را دارید، انجام دهید. زیرا پزشک بینش روشنی درباره نحوه بهبودی شکستگی‌های مچ پا دارد و این بینش را از طریق عکسبرداری بدست می‌آورد.

هر پزشک معمولا بین زمان‌های بهبودی شناخته شده و پیشرفت درمان فردی، دستورالعمل‌هایی را تعیین می‌کند که بیمار با پیروی از آن‌ها می‌تواند کم کم وزن خود را روی پای آسیب دیده قرار داده و راه برود.

مداخله زودهنگام فیزیوتراپی به منظور تحرک بدون درد و انتخاب درمان مناسب برای رفع درد، کاهش انعطاف پذیری، تحرک و فعال شدن عضلات قبل از این است که بیمار بتواند به وضعیت تحمل وزن برسد.

زمان بهبود شکستگی مچ پا

بهبودی شکستگی مچ پا به طور تقریبی تا 8 هفته طول می‌کشد و تمام این مدت دارای درد و عوارض ناشی از آسیب دیدگی نیست. بسیاری از بهبودی‌ها در اوایل شکستگی مچ پا رخ می‌دهند و شامل بازسازی سریع بافت استخوانی و تشکیل استخوانی قوی‌تر در اطراف محل شکستگی می‌شوند.

چیزی که به مدت زمان بیش‌تری برای بهبودی شکستگی مچ پا نیاز دارد، روند بهبود و تکامل این بافت جدید استخوانی است تا به اندازه کافی قوی شود و بتواند در برابر افزایش فعالیت‌هایی مانند خم شدن، چمباتمه زدن، راه رفتن و به خصوص فعالیت‌های سطح بالا‌تر مانند دویدن و پریدن مقاومت کند.

بهترین درمان برای شکستگی مچ پا چیست؟

بهترین درمان برای شکستگی مچ پا برای اینکه مدت زمان بهبود شکستگی مچ پا کاهش پیدا کند، مداخله زود هنگام، فیزیوتراپی، استراحت و عدم استفاده از مچ پا است. فیزیوتراپی اولیه برای درمان شکستگی مچ پا شامل موارد زیر می‌شود:

آموزش شخصی

کنترل درد

ارتفاع

کشش ملایم

تحرک

درمان دستی و عملی

تقویت

آموزش تعادل

کنترل عصب و عضلات

هنگامی که راه رفتن و حمل وزن آغاز می‌شود، بیمار می‌تواند بعد از معاینه پزشک متخصص به درمان نقص راه رفتن و اختلال عملکرد خود با پله‌ها، چمباتمه زدن، تعادل و فعالیت‌های سطح بالا‌تر ادامه دهد.

فیزیوتراپی پس از شکستگی می‌تواند سرعت مدت زمان بهبود شکستگی مچ پا را افزایش دهد و بدون درد بازگشتن به سطح عملکرد قبلی را تضمین کند.

فیزیوتراپی برای هر بیمار می‌تواند فرآیند‌های متفاوتی را شامل شود. زیرا هر بیمار اهداف، وظایف شغلی، فعالیت‌ها، تفریحات و زندگی مشخص خود را دارد که می‌خواهد پس از آسیب دیدگی هر چه سریع‌تر به آن‌ها باز گردد.

منبع: ivyrehab