هالوکس والگوس حالتی است که در آن استخوان مربوط به مفصل انگشت بزرگ پا دچار تغییر شکل می‌شود و با ایجاد درد و ناراحتی، بیمار را آزار می‌دهد. این عارضه علت‌های مختلفی دارد و معمولا با روش‌های غیر جراحی برطرف می‌شود؛ اما در برخی موارد شدید، پزشک متخصص عمل جراحی انجام می‌دهد تا انحراف شدید استخوان و تغییر شکل آن را اصلاح کند.

تشریح هالوکس والگوس

هالوکس والگوس عارضه‌ای است که در آن استخوان مربوط به مفصل شست پا از قسمت میانی به سمت داخل منحرف می‌شود و استخوان مفصل بیرون می‌زند. در نتیجه این تغییر شکل، یک توده در قسمت مفصل انگشت شست ایجاد می‌شود که بونیون نام دارد. هالوکس والگوس را می‌توان به موارد زیر تشریح کرد:

• مفصل بزرگ پا یا مفصل میتاتارسوفالانژیال که محل اتصال استخوان‌های میتاتارس با استخوان فالانژیا می‌باشد.
  • توده یا بونیون که نتیجه انحراف انگشت شست به داخل است و معمولا حالتی زبر و خارج است پوست دارد.
  • انحراف استخوان انگشت شست پا به سمت دیگر انگشتان که موجب وارد شدن فشار به بافت‌های مجاور می‌شود.

دلایل بوجود آمدن هالوکس والگوس چیست؟

هالوکس والگوس علت‌های مختلفی دارد و مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

ژنتیک

اگر یکی از والدین یا افراد خانواده بونیون داشته باشند، احتمال بروز این عارضه برای دیگر افراد خانواده نیز افزایش می‌یابد.

استفاده از کفش نا مناسب

پوشیدن کفش‌های تنگ و نوک باریک که فضای انگشتان پا را محدود می‌کند و آن‌ها را به یکدیگر فشار می‌دهد، می‌تواند احتمال بروز هالوکس والگوس را افزایش دهد.

تغییرات سن

با افزایش سن و پیری، استخوان‌ها و مفاصل دچار تغییرات می‌شوند. استفاده دائمی از مفاصل و وارد کردن فشار مکرر به آن‌ها می‌تواند موجب تغییر شکل استخوان‌ها شود.

آسیب‌ها و نقص‌های ارثی در ساختار پا

آسیب‌ها و نقص‌های ارثی در ساختار پا ممکن است موجب ایجاد هالوکس والگوس شود.

چاقی

چاقی و اضافه وزن موجب وارد شدن فشار اضافی به مفاصل پا و استخوان‌ها می‌شود و هالوکس والگوس را ایجاد می‌کند.

فعالیت‌های ورزشی خاص

انجام برخی فعالیت‌های ورزشی خاص یا استفاده مکرر از انگشتان پا ممکن است بر روی استخوان‌ها و مفاصل تاثیر بگذارد و موجب ایجاد هالوکس والگوس شود.

آیا باید هالوکس والگوس را جدی گرفت؟

بله، هالوکس والگوس یک مشکل پزشکی است که حتما باید مورد توجه قرار گیرد. اقدامات زیر علت جدی گرفتن این عارضه را بیان می‌کند:

• هالوکس والگوس ممکن است درد، تورم و ناراحتی در مفصل انگشت شست پا را به همراه داشته باشد و جدی گرفتن آن موجب تسلط بر این درد و ناراحتی می‌شود.
  • اگر تغییر شکل انگشت پا جدی گرفته نشود، ممکن است مشکلات بسیار جدی را برای فرد بیمار ایجاد کند.
  • درمان زودرس هالوکس والگوس می‌تواند از تشدید مشکلات جلوگیری کند و موجب تسریع فرآیند بهبودی شود.

درمان

روش‌های درمانی هالوکس والگوس معمولا به گونه‌ای هستند که موجب کاهش درد، تسکین ناراحتی و اصلاح تغییر شکل استخوان می‌شود. برخی از این روش‌ها عبارت است از:

استفاده از کفش‌های مناسب که فضای کافی برای انگشتان پا داشته باشد.

استفاده از پد‌های مناسب بونیون که موجب کاهش فشار و تسکین ناراحتی می‌شود.

انجام تمرینات فیزیکی که موجب تقویت عضلات پا و بهبود انعطاف پذیری مفاصل می‌شود.

استفاده از دارو‌های ضد التهاب غیر استروئیدی که موجب کاهش درد و التهاب می‌شود.

تزریق مواد کورتیکواستروئید به مفصل که موجب کاهش درد و التهاب می‌شود.

انجام عمل جراحی در موارد شدید‌تر و زمانی که روش‌های غیر جراحی برای درمان بیمار کافی نیست. این روش معولا به منظور تصحیح استخوان و برطرف کردن بونیون انجام می‌شود.

تشخیص و درمان هالوکس والگوس به مشاوره با پزشک متخصص نیاز دارد و براساس شدت و عوارض بونیون تعیین می‌شود.

هالوکس والگوس عوارض مختلفی دارد و رایج‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

1. درد و ناراحتی در مفصل انگشت شست پا که با وارد شدن فشار بر روی استخوان و تغییر شکل مفصل افزایش می‌یابد.
  2. تورم و التهاب در مفصل انگشت شست پا که به دلیل انحراف استخوان ایجاد شده است.
  3. تغییر شکل استخوان مفصل شست پا و انحراف آن به شکل غیر طبیعی
  4. ایجاد محدودیت حرکتی و مشکلات روزانه
  5. تحریک و فرسودگی پوست به دلیل بیرون زدگی و تورم بونیون
  6. ایجاد شدن مشکلاتی برای انتخاب کفش به دلیل غیر طبیعی بودن شکل پا
  7. تحت تاثیر قرار دادن کیفیت زندگی در صورت عدم درمان به صورت صحیح

دکتر توحید صفایی؛ بهترین دکتر هالوکس والگوس در تهران

برای مدیریت و درمان هالوکس والگوس لازم است حتما به پزشک ارتوپد یا متخصص مراجعه کنید و ترجیحا از خوددرمانی بپرهیزید. با مراجعه به دکتر هالوکس والگوس، پزشک شما را به خوبی معاینه می‌کند و متناسب با وضعیت شما روش‌های درمانی مشخصی را تعیین می‌کند. برای یافتن بهترین دکتر هالوکس والگوس در تهران، روش‌های مختلفی از جمله مراجعه به مراکز درمانی، جست و جوی آنلاین و مشورت با دوستان و آشنایان وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید با تخصص و ویژگی‌های پزشکان آشنا شوید. دکتر صفایی، بهترین دکتر هالوکس والگوس در تهران است که با شیوه‌ای خاص و نوین تمامی درد و ناراحتی ناشی از این بیماری را درمان می‌کند و بهترین و مناسب‌ترین روش‌های درمانی را به بیماران ارائه می‌دهد.