شاید در چند ماه گذشته دردی بد در پاشنه را تجربه کرده باشید که این درد به مرور زمان بدتر می‌شود، به خصوص زمانی که از رختخواب بیرون می‌آیید.

یا فرض کنید در حال حمل وسیله‌ای بوده‌اید که به دلیل شکستگی مچ پا یا پیچ خوردن مچ پایتان نتوانستید آن را تا محل مورد نظرتان ببرید.

با وجود چنین شرایطی، به چه کسی مراجعه می‌کنید؟

علاوه بر پزشک خانوادگی شما، دو تخصص اصلی پزشکی نیز وجود دارد که معمولا برای درمان مشکلات مربوط به پا و مچ پا می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید: اولی متخصص پا و دومی متخصص ارتوپدی است.

پس کدام پزشک را باید انتخاب کنید؟

اشتباه نکنید، هر دو تخصص گفته شده جایگاه خود را دارند و پزشکان خوبی برای درمان محسوب می‌شوند. اما زمانی که نوبت به درمان پا و مچ پا می‌رسد، هیچ چیزی نمی‌تواند جایگزین آموزش، تجربه و تخصص یک متخصص پا شود.

متخصص ارتوپد و متخصص پا چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

متخصص ارتوپد در زمینه صدمات و شرایط مختلف اسکلتی- عضلانی که شامل اتصال عضلات، استخوان‌ها، مفاصل و بافت‌های همبند نرم به یکدیگر می‌شود، تخصص دارد و تخصص او تنها بر روی پاها متمرکز نیست.

از طرفی دیگر، یک متخصص پا به طور خاصی بر روی پا و مچ پا تمرکز دارد و قادر است طیف وسیعی از درمان‌های پزشکی از جمله صافی کف پا، هالوکس والگوس، جراحی عضلات، مفاصل، سیستم عصبی و… را ارائه دهد.

همانطور که پیداست، بین این دو تخصص همپوشانی وجود دارد و دو مثال گفته شده در ابتدای مقاله ممکن است تحت درمان هر کدام از آن‌ها قرار گیرد. اما موارد بسیار زیادی نیز وجود دارد که یک متخصص پا قادر به درمان آن‌ها است اما متخصص ارتوپد نه و بالعکس.

مزایای مراجعه به متخصص پا

به یاد داشته باشید که وقتی صحبت از درمان‌های خاص و شرایط خاص می‌شود، بیمار همیشه باید پزشکی را انتخاب کند که با او احساس راحتی کرده و در آن شرایط خاص متخصص باشد.

متخصص پا در تمام طول روز با پاها سروکار دارد و از روز اول، تمام آموزش‌های پزشکی آن‌ها بر روی پا متمرکز است. این متخصص به طور طبیعی تجربه و آموزش مرتبط‌تری برای رسیدگی به مشکلات و بیماری‌های پا و مچ پا دارد.

یک متخصص ارتوپد تنها به شرایطی که به استخوان‌ها، مفاصل و بافت‌های نرم مربوط می‌شود، می‌پردازد. این موارد بسیاری از مشکلات مربوط به پا را پوشش می‌دهد، اما تمامی آن‌ها را نه.

با توجه به این که تمرکز این دو متخصص بسیار نزدیک به هم است، اما دامنه آموزش و تجربه پزشکی متخصص پا بر روی پا و مچ پا تمرکز بیش‌تری دارد.

یک متخصص پا تحت چه نوع آموزش‌هایی قرار می‌گیرد؟

حداقل آموزش‌هایی که تمامی متخصصان پا باید بگذرانند عبارت است از:

مدرک کارشناسی 4 ساله با گرایش‌های مرتبط از جمله زیست شناسی، فیزیوتراپی، فیزیولوژی و…

مدرک پزشکی از یک دانشکده پزشکی معتبر

3 الی 4 سال آموزش دستیاری جراحی در یک برنامه تایید شده توسط انجمن پزشکی

متخصصان پا نیز مانند دیگر پزشکان و متخصصان موظف به گذراندن دوره‌های آموزش مداوم برای حفظ مدارک و مجوز‌های خود هستند و از دیگر سازمان‌های پزشکی حرفه‌ای و معتبر نیز آموزش‌ها و تجربه‌های بیش‌تری را می‌آموزند.

برقراری تماس با متخصص پا

مانند هر تصمیم دیگری، مهم است که پیش از مراجعه به متخصص تحقیقات خود را انجام دهید و یک متخصص با تجربه و ماهر را انتخاب کنید که پاسخگوی تمامی سوالات و نیاز‌های شما باشد.

تماس با یک متخصص پا شروعی عالی برای درمان محسوب می‌شود. زیرا او بر روی شرایط پا و مچ پا تمرکز دارد و آموزش‌های کاملی دیده است که درمان تمامی بیماری‌ها و مشکلات ناحیه پا و مچ پا را در بر می‌گیرد.

بنابراین اگر زمانی دچار مشکلاتی در ناحیه پا و پا شدید، وقت را هدر ندهید و سریعا با دکتر توحید صفایی تماس بگیرید.

منبع: fasafw