مدت زمان بهبودی شکستگی پا در افراد مختلف متفاوت است و به عوامل مختلفی از جمله میزان شکستگی، سلامت عمومی بیمار و نوع درمان بستگی دارد. به طور کلی ممکن است بین 6 تا 8 هفته یا حتی چندین ماه طول بکشد تا استخوان شکسته کاملا بهبود یابد.

فیزیوتراپی همواره بخشی از فرآیند توانبخشی برای تمامی شکستگی‌های پا محسوب می‌شود و زمانی که پزشک متخصص درمان فیزیکی و ورزش را توصیه می‌کند، ممکن است شکستگی شدید پا چندین ماه یا حتی یکسال زمان لازم داشته باشد تا به بهبودی کامل برسد.

کدام استخوان‌های اصلی در پا ممکن است دچار شکستگی شوند؟

سه استخوان فیبولا، فمور یا استخوان ران و درشت نی در پا ممکن است دچار شکستگی شوند. فمور یا استخوان ران طولانی‌ترین استخوان بدن است که در قسمت بالایی ران قرار دارد و اغلب شکستگی‌های این ناحیه نیازمند جراحی است. استخوان فیبولا و درشت نی نیز دو استخوان دیگر پا هستند که معمولا با هم شکسته می‌شوند و این شکستگی‌ها در برخی موارد نیازمند عمل جراحی است.

چه عواملی ممکن است بر مدت زمان بهبودی شکستگی پا تاثیر بگذارد و خطر عوارض را افزایش دهد؟

عواملی که ممکن است بر مدت زمان بهبودی شکستگی پا تاثیر بگذارد و خطر عوارض را افزایش دهد به شرح زیر است:

  • چاقی و اضافه وزن
  • اعتیاد به الکل
  • دیابت
  • کشیدن سیگار
  • سوء تغذیه
  • اختلالات ایمنی
  • مصرف دارو‌های استروئیدی
  • افزایش سن
  • آسیب دیدگی‌های دیگری که همزمان به شکستگی پا رخ داده است.
  • عفونت

انواع مختلف شکستگی چیست؟

شکستگی‌ها انواع مختلفی دارند و روش‌های درمانی که برای هر کدام مورد استفاده قرار می‌گیرد، ممکن است با دیگر شکستگی‌ها متفاوت باشد. 4 نوع اصلی شکستگی پا عبارت است از:

1.شکستگی پایدار

در این شکستگی، قطعات استخوان به یکدیگر نزدیک هستند و وضعیت پایداری دارند. آتل بندی و گچ گرفتن رایج‌ترین روش درمانی است که برای این شکستگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  1. شکستگی همراه با در رفتگی

در این شکستگی، قطعات استخوان از جای خود خارج می‌شوند. اگر وضعیت بیمار به گونه‌ای باشد که بتوان استخوان‌ها را مجددا در جای خود قرار داد، معمولا از آتل بندی یا گچ گرفتن برای درمان استفاده می‌شود. اما در برخی موارد شدید، لازم است حتما عمل جراحی توسط متخصص صورت گیرد.

  1. شکستگی همراه با خرد شدن استخوان

در این شکستگی، استخوان شکسته شده به چند تکه تقسیم می‌شود و از آن جایی که با روش‌های غیر جراحی نمی‌توان این مشکل را حل کرد، عمل جراحی انجام می‌شود.

  1. شکستگی مرکب

در این شکستگی که با نام شکستگی باز نیز شناخته می‌شود، استخوان شکسته شده پوست بدن را شکافته و از آن بیرون می‌زند. برای درمان این شکستگی، دکتر عمل جراحی انجام می‌دهد و علاوه بر قرار دادن استخوان شکسته شده در جای خود، پوست پاره شده را نیز بخیه می‌کند.

مدت زمان بهبودی شکستگی استخوان ران یا فمور چقدر است؟

شکستگی استخوان فمور معمولا به جراحی نیاز دارد و دکتر صفایی برای درمان این شکستگی‌ها ابتدا میله‌ای را وارد استخوان می‌کند تا آن را در جای خود ثابت نگه دارد. سپس دیگر قسمت‌های شکسته شده را با استفاده از صفحات، پیچ‌ها و پین‌ها در جای خود قرار می‌دهد و ثابت می‌کند.

پس از جراحی، بیمار در بیمارستان می‌ماند و درمان فیزیکی او در عرض یک یا دو روز آغاز می‌شود. در طول این مدت فیزیوتراپیست ممکن است نحوه بلند شدن، راه رفتن و استفاده از واکر یا عصا را به بیمار بیاموزد.

پس از مرخص شدن بیمار از بیمارستان، روش‌های درمانی در منزل و درمان فیزیکی با تمرینات حرکتی لگن، پشت، زانو و پا شروع می‌شود. این تمرینات در ابتدا بسیار سبک هستند و به مرور زمان اضافه خواهند شد تا ماهیچه‌ها و عضلات پا قوی‌تر شوند. حدود 6 ماه تا یک سال طول می‌کشد تا بیمارانی که دچار شکستگی مچ پا شده‌اند به زندگی عادی خود بازگردند.

مدت زمان بهبودی شکستگی استخوان‌های تیبیا و فیبولا چقدر است؟

در صورت جابجایی شدید استخوان‌های تیبیا و فیبولا هنگام شکستگی، معمولا عمل جراحی انجام می‌شود و روند بهبودی آن تقریبا شبیه شکستگی استخوان فمور است.

اگر شکستگی این استخوان‌ها پایدار باشد، به احتمال زیاد نیازی به انجام عمل جراحی نیست و پزشک از آتل برای نگه داشتن شکستگی‌ها در موقیت مناسب استفاده می‌کند. در طول این مدت بیمار برای جابجایی از عصا یا واکر استفاده می‌کند و در صورت داشتن درد یا تورم می‌تواند از مسکن‌ها، کمپرس یخ و قرار دادن پا بالا‌تر از سطح بدن کمک بگیرد.

هر چند هفته یک بار، پزشک برای ارزیابی روند بهبودی از عکسبرداری اشعه ایکس استفاده می‌کند و در صورت نیاز روش‌های درمانی را تغییر می‌دهد. پس از مشاهده بهبودی و رسیدن به نتیجه دلخواه، گچ پا برداشته می‌شود و به جای آن از بریس متحرک استفاده می‌شود. معمولا بیمار پس از 4 ماه می‌تواند به انجام فعالیت‌های عادی خود و زندگی روزمره بازگردد و بهبودی کامل او 4 تا 6 ماه یا بیش‌تر زمان لازم دارد.

منبع: medicinenet